Theme Layout

[Rightsidebar]

Boxed or Wide or Framed

[Framed]

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

[Centred]

Display Grid Slider

No

Grid Slider Styles

[style4]

Display Trending Posts

Display Author Bio

No

Display Instagram Footer

Don´t use my photos without my permission.
Ethän käytä kuviani ilman lupaani.
Copyright ©¸Johanna Koskiranta

Let's Connect

Kun elää syödäkseen




Olen huokaillut  usein aina välillä sekä viime kesänä ja syksynä niitä kiloja, jotka ovat kalliisti rakentuneet ympärilleni. Huokailu ei valitettavasti ole tuottanut tulosta, joten nyt on otettava itseään niskasta kiinni. On huomattavasti helpompaa pitää painonsa kurissa kun syö elääkseen. Kun elää syödäkseen, mikään ei ole helppoa, kun on kysymys painonhallinnasta.

Faktaa on, että hyvästä ruoasta en luovu. Itse asiassa syön hyvin terveellisesti: ei kevyttuotteita, mahdollisimman vähän lisäaineita, paljon kasviksia, hyvä laatuista lihaa, pähkinöitä, marjoja, hyviä rasvoja (voita ja oliiviöljyä) ja kohtuullisesti viiniä. Joka aamu pyöräytän smoothien, päivällä syön ruokaisan salaatin ja illalla lämpimän ruoan.
Minua ei vain ole siunattu jumalaisilla geeneillä, joten olen joutunut vahtimaan ruokatottumuksiani jo 10 vuoden ajan. Kulman takana kurkistelee diabetes, joka odottaa retkahdustani. Vilja-allergiani kuitenkin auttaa kovasti siihen, että se saattaakin pysyä kulman takana. Perunat olen jo aikapäiviä sitten korvannut kasviksilla ja riisi on lähes aina täysjyvää. Toivottavasti pystyn antamaan toivon kipinää myös allergikoille, allergioista huolimatta voi syödä todella hyvin.

Jäin pähkäilemään tuon Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti-kirjan lukemisen jälkeen, että onko aineenvaihdunnassani jotakin vikaa vai syönkö vain yksinkertaisesti liikaa. Epäilen molempia. Yksi syy on tietysti ikä, sitä ei vain yksinkertaisesti enää voi syödä kuten 20-vuotiaana, jolloin saattoi syödä ihan mitä vain ja miten paljon, eikä se näkynyt missään. Toinen syy on varmasti hormonitoiminnan muuttuminen. Kahden lapsen jälkeen ei varmasti kaikki ole kuin ennen. Kolmas varmastikin on sitten se annoskoko. Eihän tässä tarvitse mallin mittoihin päästä, mutta kun sopisi niihin viime keväisiin housuihin.

Olen sentään käynyt lenkillä, syketasoni on kuitenkin niin korkea, että koko lenkki mennään aerobisella tasolla. Lähempänä 40 olevan (olipa kamala kirjoittaa tuota) pitäisi tehdä lihaskuntoharjoituksia, koska se lisää aineenvaihduntaa pidemmäksi aikaa. Valitettavasti en ole koskaan ollut mikään kuntosalien ystävä.
Joten tuumasta toimeen, viime viikolla kävin pitkästä aikaa pumpissa ja tänään tartuin kahvakuulaan ensimmäisen kerran. Kyllähän se siinä pysyi ja tunnin rehkimisen jälkeen olo oli aivan loistava.

Varmasti moni hyvän ruoan ystävä painii tämän samaisen ongelman kanssa, mutta ehkä tänään on juuri se päivä kun on aika ottaa itseään niskasta kiinni, päättää jättää taakseen ne muutamat ylimääräiset kilot, aloittaa itselleen sopiva liikuntamuoto ja silti nauttia edelleenkin hyvästä ruoasta, ehkä hieman pienemmältä lautaselta, mutta ehkä sitten vielä tipan enemmän laatuun satsaten.
QuickEdit
Hellan ja viinilasin välissä
5 Comments
Share :

5 kommenttia:

  1. Voi, miten tutulta tuo kuulostaa! Olin itse ajatellut juuri kirjoittaa blogikirjoituksen aiheesta, sillä ruuan- ja viininystävänä tuo vaatteisiin mahtuminen asettaa usein erinäisiä haasteita.

    VastaaPoista
  2. Heippa,

    Olin tänään juuri Valion järjestämässä ravitsemusseminaarissa jossa puhui mm. professori Mikael Fagelholm ruokavaliosuosituksiin, karppaamiseen, painonhallintaan ja kansanterveyteen liittyen. Mielenkiintoista!

    Miten hiilihydraatit? Syötkö paljon vaaleita viljoja; vaalea leipä, leivokset, pasta? Sokeri on toinen "paha" hiilihydraatti. Omalla kohdallani uskon että painoni pysyy parhaiten kuosissa kun syön monipuolisesti mutta en syö esimerkiksi ollenkaan vaaleaa leipää vaan ruisleipää 1-2 palaa / pvä, pastaa harvemmin ja silloinkin kokojyvää. Leivonnaisen syön kerran, kaksi kuussa. Karkki-karkkia en oikeastaan edes syö. Olen tietysti vielä sinua nuorempi, ja jokainen on niin yksilö.

    Kerroit mitä terveellistä syöt, mutta jätit mainitsematta mitä 'epäterveellistä' syöt myös? Kai sinulla jotain paheita on! ;)

    Laihduttajalle parasta liikuntaa on matalan sykkeen liikunta eli jos ja kun kunto ei ole tietenkään alkuun loistava niin kannattaa tehdä esim. pitkiä kävely tai pyöräily lenkkejä (pitkä = 1-2,5 h) pari, kolme kertaa viikossa. Tällä tavalla multa lähti kaikki 20 kg raskauden jälkeen.

    Mä pystyisin taas paasata näköjään loputtomiin.. :) Ihanaa syksyn jatkoa!

    Jenni liemessä

    VastaaPoista
  3. Blancs de Blancs, olen lisäksi päättänyt, että uusia vaatteita en osta. Kaappi on täynnä hyviä, vaikkakin ei mahtuvia tällä hetkellä, vaatteita. Ainoa vaihtoehto on pienentyä tai kulkea kukkamekko päällä talvella ;)

    VastaaPoista
  4. Jenni, mielenkiintoinen yhdistelmä Valio ja Fogelholm, tämä olisi pitänyt kuulla… En varsinaisesti ole kovin suuri Puskan ja Fogelholmin ajatusten kannattaja :)
    Luen juuri parasta aikaa Parantavat Rasvat –kirjaa, postaan siitäkin sitten kun saan loppuun. Siitähän syntyi mahtava keskustelu A-talkissa Voita Pöytään, jaksot löytyvät googlettamalla, jos et sattunut olemaan television äärellä. Kannattaa katsoa.

    En syö ollenkaan vaaleita enkä myöskään tummia viljoja, kuten kirjoitinkin olen vilja-allergikko. En syö myöskään gluteenittomana niitä, kuin ehkä muutaman kerran kuukaudessa. Olen myös äärimmäisen hiilihydraattiherkkä, usein jätän riisinkin ottamatta. Toisin sanoen olen pakkokarppi ☺
    Leivoksia teen ehkä kerran kuukaudessa. Karkkia ehkä kerran viikossa, silloinkin muutamia paloja tummaa 85% suklaata ja muutama salmiakki. Kahvin juon mustana. Ruokajuomana vesi ja viikonloppuna viini. Smoothien joukkoon lisään kookosöljyä, salaattiin oliiviöljyä ja ruoat paistetaan oliiviöljyssä tai voissa.
    Heikkouteni on ruoka ☺, mutta kuten kirjoitin, en sitäkään mitään äärettömiä syö. Raskauskilot olivat poissa heti synnytyksen jälkeen ja nämä tulivat vasta puoli vuotta sitten. Siksi epäilenkin hormoneja, liian vähäistä liikuntaa (ja annoskokoa). Kun ei ole muuttanut elintapoja mihinkään ja silti paino nousee yhtäkkiä useamman kilon, laittaa se aina miettimään. Onneksi kysymys ei kuitenkaan ole mistään valtavista luvuista, joten nyt vain pitää puristaa.
    Kiitos vinkeistä, mukava että ympärillä on ravintotietoisia. Suunnittelin jopa itse jossakin vaiheessa, että olisin lähtenyt opiskelemaan Paula Heinosen ravitsemusoppia enemmänkin. Nyt olen kuitenkin tyytynyt lukemaan kaikki markkinoille ilmestyvät ravitsemusopukset.

    VastaaPoista
  5. Hmm, empä osaa sitten paremmin sanoa. Hormoonit kyllä varmasti voivat vaikuttaa.

    Fagelholm on pehmentynyt selkeästi kannoissaan ja vaikutti jopa hetkittäin käytännönläheiseltä ja erilaisuutta sallivalta. Puhui myös rasvojen merkityksestä ja erityisesti öljyjen puolesta. Tuli vielä mieleeni että mitenkä kuidut? Tuleeko niitä tarpeeksi vilja-allergikkona?

    Ajattelin myös lähiaikoina kirjoittaa ravitsemuksesta, jahka kerkiän :)

    VastaaPoista

Kiitos kun jätit viestin minulle!

.hidden {display: none !important;}

Follow @johanna_koskiranta