Theme Layout

[Rightsidebar]

Boxed or Wide or Framed

[Framed]

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

[Centred]

Display Grid Slider

No

Grid Slider Styles

[style4]

Display Trending Posts

Display Author Bio

No

Display Instagram Footer

Don´t use my photos without my permission.
Ethän käytä kuviani ilman lupaani.
Copyright ©¸Johanna Koskiranta

Let's Connect

Hedonistin mietelmiä laihduttamisesta


Täällähän sitä odotetusti kiroillaan joka kerta kun joudun nousemaan tai istumaan. Eilen kipeänä olivat jalat, tänään vatsa ja jalat. Vaikka tein eilen aamulla tunnin palauttavan kävelyn ja toistin saman tänään, en onnistunut selviämään ilman kipuja. Kauhulla ajattelen miten kipeänä olisin ilman niitä. Tosin tämä on väistämätöntä kun ekan kerran nostaa mäyräkoiraa raskaamman painon ilmaan useamman kerran ja vielä toistojen kanssa.

Nyt yritän selvitellä itselleni miten selviän ruokailuista parhaiten. Eilen teimme tosi pahaa moussakaa ja tosi hyvää mustapapukeittoa. Yritin jopa muunnella moussakaa sen valmistuttua, mutta en saanut siitä kelvollista sillä kalorimäärällä mitä sen olisi pitänyt olla. Ihmettelen suunnattomasti, miten joku voi päästää lehteen noin huonoja reseptejä.  Mustapapukeitto oli hyvää, vaikkakin mieheni heitti sekaan jalopenoja sen verran että tukka meinasi irrota. Tosin etuna oli, että lihaskivut katosivat hetkeksi kun suussa poltti sen verran rajusti. Tästäkin huolimatta keitossa on potentiaalia kunhan ensi kerralla laittaa vähän vähemmän tulisuutta. Saatte reseptin vielä tällä viikolla kun saan sen kuvattua.

Kalorimääräni on rajattu, mutta sitä on aivan riittävästi valmistaakseni hyvänmakuista ja ravintorikasta ruokaa. Rahkalla en lähde pelailemaan. Olen kerrasta oppinut läksyni - ei prosessoiduille maitotuotteille ja tupla ei keinotekoisesti makeutetuille maitotuotteille. Niistä saa suoliston huonoon kuntoon ja sen seurauksena koko kroppaa voi huonosti. Purkillinen kreikkalaista jogua on hyvä juttu, mutta 4 purkillista ei. Vastarannan kiiskenä teen siis omaa laihdutusruokavaliotani tiettyjä rajoja noudattaen ja ohjenuorana on hyvää, herkullista ja helposti.



Olen miettinyt paljon suhtautumistani liikuntaan, tässä on ollut aikaa kun en ole päässyt sohvalta ylös. Miksi koen voimaharjoittelun niin äärimmäisen vastenmielisenä, vaikka tiedän sen tekevän hyvää. Vastaus ei ole vielä löytynyt ja yritän korjata asennevammaani. Vielä olen kuitenkin sitä mieltä, että liikunnan kuuluisi tuntua miellyttävältä myös suorituksen aikana eikä vain sen jälkeen. Parantumaton hedonisti - kyllä! Onkohan tämä ihan last season -ajattelua vai olenko ehkä kuitenkin ranskalainen liikkuja. Josta lähtikin ajatus - haluaisin tavata ranskalaisen PT:n ja selvittää millaista liikuntaa siellä ehdotetaan ja millaista ruokavaliota tarjotaan laihduttajille. Enpä usko kahvakuulailun olevan ykköslajeja. Onko siis mahdollista saavuttaa hyvää kuntoa miellyttävällä tavalla vai vaatiiko hyvä kunto aina kipua ja tuskan kyyneliä. Pitääkö aina pusertaa viimeisetkin mehut, jotta kunto nousee vai voisiko tätäkin tehdä vähän ranskalaisemmin?

Seuraa mitä hellan ja viinilasin välissä tapahtuu ja miten projekti etenee








QuickEdit
Hellan ja viinilasin välissä
10 Comments
Share :

10 kommenttia:

  1. Mä näen asian myös niin, että rahkoilla ja patukoilla laihduttaminen on vain itsensä huijaamista. Tai siis kuka niitä muka jaksaa loppuelämänsä syödä? Parempi sen sijaan on tehdä oikeaa ruokaa, mutta oikealla tavalla ja syödä oikean mallin mukaisesti enimmäkseen kasviksia :) Sillä ruokavaliolla tuskin kukaan pääsee kilojaan kerryttämään..

    Liikunnasta vielä sen verran, että olen eri lajien iloinen sekakäyttäjä. Sanoisinkin, että jos jokin laji on vastenmielinen, kannattaa tilalle hankkia toinen. Omia suosikkejani ovat juokseminen ja jooga. Ja varmasti pysyy hyvässä kunnossa ilman erillistä voimailua! Käyn PT:n kanssa Fustra tunneilla, mutten tekisi sitä ilman ohjaajaa. Ainoa, joka siihen saa jotain järkeä ja miellyttävän fiiliksen on nimenomaan niskaanhengittäjä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me puhutaan samaa kieltä tässäkin asiassa, ruoka hyvänä ruokana ja mausta tinkimättä. Jotenkin kamalaa kun pitää olla niskaanhengittäjä, mutta olen tässäkin asiassa samanlainen. Jotkut lajit, varsinkin kun ollaan painojen kanssa tekemisissä, vaativat niskaanhengittäjän. Minä en ole ikinä kokeillut fustraa, mutta monta kertaa harkinnut sitä. Ehkä nyt olisi aika kokeilla sitäkin :)

      Poista
  2. Huumoria pitää olla😂
    Onko rahka sinun mielestä prosessoitu maitotuote? En ole tiennyt. Aikoinaan myös PT:n kanssa vedin, mutta toppi tuli kuukauden päästä. Kai se vaan on riittävän proteiinin takia, kun oikein rehkii. Mielenkiintoista seurata taivaltasi. Kiitos, että saamme olla matkalla mukana😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No pitää kyllä ja toivotaan että sitä riittää, on meinaten tarpeen.
      Suomessa kaikki maitotuotteet taitavat olla hyvin prosessoituja ja sitä onkin nähty syynä näihin valtaviin maito-ongelmatilastoihimme ja ehkä juuri siksi toisille sopii maito ulkomailla käytetettynä, mutta Suomessa ei. Tosin nämäkin ovat yksilöllisiä juttuja ja toisten vatsa kestää mitä tahansa. Minä opin edellisestä kerrasta, etten pilaa suolistoani liiallisella määrällä maitotuotteita.
      Harmi, että sinun taival keskeytyi, mutta aina ei ajoitus ole oikea ja sen tämä vaatii koska motivaation pitää olla luokkaa "hyvin hyvin suivaantunut" :)
      Ihana kun olet mukana seuraamassa!

      Poista
  3. Wanhana painonvartijana tiedän tarkalleen, mitä pitää syödä laihtuakseen. Minun suurin kompastukseni on annoskoot; syön aina vähän liikaa.
    En ole jumppasali-ihmisiä enkä tykkää irvistellen kohottaa kuntoa. Mutta löysin veden: uinnin ja vesijumpan. Halleluja! Vedessä olet kevyt ja notkea, usko pois. Jos osaat uida, suosittelen lämpimästi uintia ja vesijumppaa. Ja kokeile eri ryhmiä, ohjaajissa on iso ero.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nostan hattua! Te uimarit olette ihan oma lajinne ja kadehdin sitä koska minäkin haluaisin tuntea itseni keveäksi ja notkeaksi. Minä käyn vedessä vain merellä tai järvellä ja uimahallit ovat minulle no no juttu. En oikein edes tiedä mistä tämä johtuu, mutta olen melko varma ettei minusta tule tässä elämässä uimaria. Tuon ohjaajien eron allekirjoitan täysin lajissa kuin lajissa se tekee tosi paljon :)

      Poista
  4. Hei! Itsekin suosittelisin sinulle ryhmäliikuntatunteja. Vaikka aikatauluun sitoutuminen on vaikeaa, niin siellä sitä tulee tehtyä toistoja ihan ilolla. Esim Body pump, combat yms. Porilaisena sinun kannattaisi hyödyntää Hyvinvointicenterin lämpöjoogaa, miedompaa ehkä kehohuolto mielessä ja sitä toista ihan treeninä. Siellä tulee kyllä hiki, mikä ei ehkä sovi ranskalaiseen ajattelumaailmaan, mutta olo on mahtava sen jälkeen. Kävin, kun asuin sielläpäin. Hyväksi keholle ja mielelle, ja sen jälkeen tekee mieli vain terveellisiä herkkuja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ihan oikeassa ryhmäliikuntatunneista, olen aina tykännyt pumpista ja erityisesti combatista. Niidenkin aika varmaan tulee vielä.
      Lämpöjooga sen sijaan taitaa olla liian "lämmintä" minulle ;) Taitaa olla tulta vähän liikaa sisällä ja siksi ulkona lenkkeily tuntuu hyvältä (silloin kun se tuntuu hyvältä). Aloittelin tänään taas pilateksen ja se on kyllä niin minun juttuni. Kyllä se keho ja mieli vielä löytävät symbioosin, mutta hetki saattaa mennä :)

      Poista
  5. Kuntoni ei ole kovin hyvä, mutta en ole ihan rapakunnossakaan. Lihasharjoittelu, ja etenkin keskivartalon lihasten harjoittelu, on aina ollut minulle vaikeaa ja vastenmielistä. Olen kuitenkin mieltynyt pilatekseen, sen rauhallisuuteen, hengitystekniikkaan ja erilaiseen lähestymistapaan lihasharjoitteluun. Siinä ei ole joogan spiritualismia ja höpöhöpöä jota inhoan yli kaiken, vaan siinä puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Puolen tunnin lenkki ja puolen tunnin youtube-pilates ovat olleet hyvä kombo, jotka ovat sopivasti toistensa kontrasti.

    Lihasharjoittelun aloittaminen on helvetin vaikeaa, mutta etenkin alussa, kun vaan jaksaa treenata säännölisesti ja antaa lihasten palautua välissä, näkee nopeasti tuloksia. Yhtäkkiä jaksaakin tehdä kymmenen vatsalihasliikkeen sijasta 30! Yhtäkkiä jaksaakin kyykätä alemmas, yhtäkkiä isommat käsipainot tuntuvat sopivilta! Jo muutamassa viikossa kehittyy. Tärkeää on se, että jaksaa jatkaa säännöllisesti, mutta ei jankkaa koko ajan samaa ohjelmaa.

    Toivottavasti löydät iloa siitä, että huomaat kehittyväsi. Minulla ainakin nälkä on kasvanut syödessä liikunnan(kin) suhteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Usko tai älä, mutta tänään oli ensimmäinen pilatestuntini. Oli ihana palata takaisin monen vuoden jälkeen ja huomata muistavansa liikkeet siitäkin huolimatta. Pitääpä vähän tutkaista tubea sillä silmällä, jos sieltä saisi vähän lisäharjoitteita lihashuoltoon rullan avulla. Tulee tarpeeseen :)

      Tsemppiä meille molemmille, uskon että olen aikalailla samanlainen harjoittelija kuin sinäkin. Nälkä kasvaa syödessä :)

      Poista

Kaunis kiitos viestistäsi!

.hidden {display: none !important;}

Follow @johanna_koskiranta